Kort biografi och CV

Hanna började sin musikaliska bana redan som barn i Katarinakörerna i Stockholm där hon sjöng för både Gunnel Nilsson, Lars-Ewe Nilsson och Hans Vainikainen. Under gymnasiet gick Hanna på Rytmus och ägnade sig mest åt att sjunga jazz. Efter gymnasiet utbildade hon sig till sjuksköterska och under några år. Men längtan efter musiken blev för stark. Hon sökte sig till Kulturama där hon bl.a. utbildade sig genom Operastudion för att sedan gå vidare till Operahögskolan i Stockholm där hon tog sin masterexamen år 2014.

Som examensprojekt på Operahögskolan framförde Hanna den erkänt svåra rollen Die Frau ur A. Schönbergs opera Erwartung på Folkoperans scen.

Tillsammans med kollegorna Ditte Hammar och Bente Rolandsdotter har Hanna startat en fri operagrupp, Den Andra Operan (DAO), som vill lyfta fram kvinnor inom operakonsten. Dels genom att enbart framföra verk skrivna av kvinnor och även genom att lyfta fram berättelser som vanligtvis inte visas på operascener idag. DAOs första projekt, den franska queer-operan Förvandlingar i helvetet skriven av Isabelle Aboulker, spelades i Malmö och Stockholm sommaren 2018 och det blev en succé! Sommaren 2019 var det dags för  Amasonernas drottning av Maria Antonia Walpurgis skriven 1760. Föreställningen blev väl mottagen dels pga den fantastiska musiken men också för att operans tema lätt kan härledas till dagens samhälle. Läs mer här.

Hanna har framfört roller som Donna Anna ur Don Giovanni (Mozart), Pamina ur Trollflöjten (Mozart), Dorabella ur Cosi fan tutte (Mozart), Comala ur Comala (Morandi), Mrs Naidoo ur Satyagraha (Glass), Allison ur The wandering scholar (Holst), Ofelia ur Gycklarnas Hamlet (Jennefelt) och Dottern ur Hos oss (Jennefelt) på olika scener i Sverige och Tyskland. På repertoarlistan finns även roller som Liu ur Turandot (Puccini), Grevinnan ur Figaros bröllop (Mozart), Micaela ur Carmen (Bizet), Wellgunde ur Rhenguldet (Wagner), Cio-Cio-san ur Madama Butterfly (Puccini) samt ett stort antal sakrala verk av Mozart, Brahms, Bach, Carissimi m.fl.